In de werkplaats van Raymond Brulez
Deel 2: in de werkplaats van Raymond Brulez
Deze website is niet geoptimaliseerd voor gebruik met kleine devices.
Voor het beste resultaat kan je best een groter device gebruiken.
even wachten...
Deel 2: in de werkplaats van Raymond Brulez
Het bestuderen van manuscripten biedt ons een kijkje in een schrijverswerkplaats. Brulez maakte vaak aantekeningen vooraleer hij begon te schrijven.
Hij noteerde gedachten, zinnen of hele paragrafen op alles wat hij kon vinden, zoals kleine stukjes papier of de achterkant van enveloppen.
Hierna maakte hij een "schrijfplan": een overzicht van de verhaalstructuur om te helpen bij het ordenen van de notities.
Het kaderverhaal van Sheherazade heet ‘Wat is liefde zonder verleiding’. Dit verhaal was oorspronkelijk verdeeld in drie stukken, gemarkeerd met A, B, en C.
Deze letters staan ook op de notities. Ze vormen een leidraad bij het uitschrijven van het verhaal.
Wanneer Brulez de tekst van een aantekening gebruikt heeft, streept hij deze door om dubbel gebruik te voorkomen.
Bij Brulez betekent schrijven niet alleen de pen ter hand nemen, maar ook de schaar en de pot lijm. Verschillende notities worden verknipt, zodat Brulez de verhaalelementen gemakkelijk opnieuw kan rangschikken.
Deze notitie bijvoorbeeld knipt hij in tweeën. Hij gebruikt enkel de onderste helft en plakt die op de eerste kladversie van het verhaal. De bovenste helft gebruikt hij aanvankelijk niet.
De bovenste helft van de notitie gaat niet verloren. Wanneer Brulez de kladversie uittypt, besluit hij om het ongebruikte deel alsnog in het verhaal ‘Wat is liefde zonder verleiding’ te verwerken: in het typoscript is ook het eerste gedeelte van de notitie opgenomen.
Van al dit knip- en plakwerk is uiteraard niets meer te merken in de gedrukte tekst van het boek.
Klik op "Start Deel 3" om het volgende deel van de tentoonstelling te bekijken.
Hier kun je het ontstaan van het verhaal "De opstand der voetnota's" ontdekken.